De Partij Voor Oud en Jong is opgericht op 5 juni 1998. De eerste bestuursleden waren: A.J.C. Verberne (Leende), F.J.H.G. Hikspoors (Sterksel) en F.M.P. Maas (Leende). De partij Voor Oud en Jong heeft vanaf haar oprichting deel uitgemaakt van de gemeenteraad van Heeze-Leende.

Begin 2017 is het plan ontstaan om met GroenLinks een gezamenlijke lijst te gaan vormen. Herman den Dulk, die in de PVOJ een actieve rol speelt, was al jaren lid van GroenLinks. De visies van beide partijen bleken op veel punten overeen te komen. De partij bevat inmiddels diverse actieve leden uit Heeze, Leende en Sterksel.

Per 15 februari 2021 werd de samenwerking tussen de ‘Partij voor Oud en Jong’ en ‘GroenLinks’ in goed overleg beëindigd. De combinatielijst werd opgeheven en beide deelnemers aan de samenwerking gingen ieder hun eigen weg: Frans Maas als raadslid van de Partij voor Oud en Jong en Alide Hijmans als raadslid voor GroenLinks.

Medio 2017 kwamen de Partij voor Oud en Jong en GroenLinks tot de conclusie dat hun programma’s voor de gemeenteraad goed bij elkaar pasten. Na verder overleg werd men het ook eens over een gezamenlijke lijst voor de verkiezingen van 2018. GroenLinks sprak toen de verwachting uit dat zij in 2022 zelfstandig de verkiezingen in wilde gaan. De Partij voor Oud en Jong besloot om zelfstandig mee te doen aan de verkiezingen van 2022. Daarom kwamen beide partijen tot de conclusie dat het beter was om de samenwerking te beëindigen zodat zij zich goed konden voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022.